Det är företaget Lockstate som står för veckans kanske största fadäs i smarta hemmet-världen. När företaget skulle skicka ut en mjukvaruuppdatering till sin modell Remotelock LS-6i, ett wifi-uppkopplat ”smart” lås, gick något ordentligt fel. Istället för att ge låsen ny funktionalitet gick de i baklås och slutade kort och gott att fungera.

Läs också: Står fönstret på glänt hemma? Vi testar sensor som vet

Lockstate
Foto: Skärmdump LockstateDen drabbade låsmodellen.

Enligt The Register har ungefär 500 lås blivit drabbade – och det är 500 kunder som hamnat i ett verkligt låst läge. Låsen kommer inte åt sina servrar, så en ny uppdatering för att lösa problemet är inte möjlig att skicka ut. Låsen måste helt enkelt demonteras och skickas in till tillverkaren.

Lockstate skriver i ett mejl till The Verge att ”vi arbetar på att få alla drabbade lås online snart igen. Vi har redan fixat problemen för många av kunderna men för några behöver vi få tillbaka låsen för en återställning, och sedan skicka tillbaka låsen till dem.”

Processen ska ta upp till en vecka att lösa. Som tur är går just detta lås även att låsa upp via en nyckel istället för med pinkoden. Det är dock inte säkert att det är till så stor tröst, för som grädde på moset har det aktuella låset rekommenderats av Airbnb. Att låsa upp en dörr via mobilen är ju trots allt enklare än att låna ut nycklar till alla hyresgäster – men det förutsätter också att allt fungerar som det ska. Annars kan vi ana att det förstörde semestern för ett antal turister runt om i världen.