Fitnessarmband och smarta klockor är i stort sett de enda wearables vi använder idag. Men det kan det bli ändring på i framtiden om vi ska tro en ny undersökning från IDC.

Framför allt aktivitetsarmband från företag som Fitbit spås tappa rejält med mark i framtiden. Under 2016 upptog aktivitetsamband 47,6 procent av wearables-marknaden – år 2021 tror IDC att det sjunkit till 24,2 procent.

Missa inte: Gå på molnet med Fujitsus uppkopplade skor

En anledning tros vara att konsumenter inte tycker att "one size fits all." Istället för att ha att bära ett stelt armband i några få olika färgval, kommer konsumenter efterfråga mer personliga wearables. Mode och stil kommer att bli allt viktigare för att fler än teknikintresserade early adopters ska iklä sig wearables. Kläder med inbyggda sensorer kan göras mer personliga än ett aktivitetsarmband.

Även hearbles förväntas uppta en allt större andel av wearable-marknaden, om än inte lika stor som smarta kläder. Till kategorin hearables hör saker som lurar med inbyggda sensorer får att hålla koll på hälsorelaterad information. The Dash är ett exempel på en tidig sådan produkt, och det ryktas att Apple planerar att bygga in fler sensorer i sina true wireless-lurar Airpods.

Idag upptar smarta klockor och aktivitetsarmband tillsammans hela 95,7 procent av den totala wearable-marknaden. År 2021 bedöms den ha sjunkit till fortfarande respektabla 88,4 procent, där aktivitetsarmbanden står för den största delen av tappet.

Krönika: "De smarta klockornas utveckling går i snigelfart"