Redan i november blev det känt att tv-tillverkaren Vizio har samlat information om sina användare på ett ottillåtet sätt.

Nu står det klart att Vizio har gått med på att betala 2,2 miljoner amerikanska dollar (ungefär 19,6 miljoner kronor) i en förlikning med US Federal Trade Commission (FTC), efter att företaget övervakat sina kunders tittarvanor utan deras vetskap.

Missa inte: Norton Core – ny router ska skydda det smarta hemmet från hackare

I februari 2014 började den kaliforniska tv-tillverkaren spåra vilka tv-program kunderna såg på 11 miljoner apparater i USA, detta enligt FTC.

Vizios tv-apparater sparade information, sekund för sekund, om den video som visades på apparaten – från kabelnätet, från bredbands-tv, från anslutna apparater som Chromecast och Apple TV, och från video som strömmades direkt till tv:n. Allt, helt enkelt.

Vizio samlade även information om bland annat tittarnas ålder, kön, inkomst, civilstånd, storlek på hushållet och utbildningsnivå – information som sedan såldes till tredje part.

Boven i dramat är Vizios funktion "Smart Interactivity" som skulle erbjuda bättre förslag på innehåll att kika på, men man missade att informera sina kunder om att funktionen också samlade information om användarnas tittarvanor.

Domstolsbeslutet konstaterar att informationsinsamlingen var "orättvis" och "bedräglig" och kräver nu att Vizio raderar all sin insamlade information innan 1 mars 2017.

Vizios tv-apparater säljs inte i Sverige, men smarta tv-apparater som blir en säkerhetsrisk är inte första gången vi läser om.

IDG News