Undersökningen är utförd av Morning Consult bland 2 200 amerikanska konsumenter mellan den 8-12 juni i år. Ett lågt pris visade sig vara viktigt för de flesta. Hela 79 procent av deltagarna i undersökningen sa att den enskilt viktigaste faktorn när de ska köpa en smart högtalare i stil med Amazon Echo eller Google Home, är just priset.

Tvåa på listan kom vilket företag som tillverkar produkten, 63 procent menade att det var den enskilt viktigaste faktorn.

Missa inte: Allt vi vet om Homepod – Apples smarta högtalare

Extra intressant är undersökningen inför lanseringen av Apples Homepod, en smart högtalare som ska erbjuda bra ljud – samtidigt som priset är betydligt högre jämfört med både Amazon Echo och Google Home som kostar motsvarande cirka 2 000 kronor respektive 1 500 kronor, med skatt. Homepod kommer kosta 349 dollar när den släpps i december (i Sverige troligen runt 4 000 kronor).

Undersökningen visar ändå att 41 procent av deltagarna mellan 18-29 år var intresserade av att köpa en Homepod, medan 43 procent inte var det. Överlag, bland alla deltagare, var 55 procent inte intresserade av Apples högtalare.

Smarta högtalare säljs inte officiellt i Sverige, men bland annat Google Home kan ändå användas här. Om Homepod kommer till Sverige återstår att se, men i så fall blir det tidigast under 2018.

Missa inte: Så ska Qualcomm göra framtidens smarta högtalare snabbare och mer välljudande

När deltagarna fick frågan om vilka faktorer de ansåg som ”väldigt viktiga” hamnade följande kategorier i topp. Deltagarna fick här välja flera kategorier, men pris var fortfarande i topp med 57 procent som tycker att prisnivån är en ”väldigt viktig” faktor att ta hänsyn till.

  • Pris, 57 procent
  • Ljudkvalitet, 51 procent
  • Noggrannhet hos den digitala assistenten, 49 procent

Hela undersökningen kan läsas här.